ابزار ثابت

فروشگاه ابزارالات صنعتی

تماس شبانه روزی

021-66715011

ابزارآلات جوش و برش چگونه دسته‌بندی می‌شوند؟

تهران خیابان امام خمینی روبه روی پاساژ ابزار یراق کوچه سلطانی پلاک 1

aminsabeti208@gmail.com

شنبه تا چهار شنبه 8 تا 16

09120181871

ابزارآلات جوش و برش چگونه دسته‌بندی می‌شوند؟
54
26 سپتامبر 2023
nokarto

ابزارآلات جوش و برش چگونه دسته‌بندی می‌شوند؟

در گذشته‌های دور و در شهرهای کوچک و بزرگ ایران، مغازه‌های جوشکاری، نه در حاشیه و اطراف شهر، بلکه در دل خیابان‌های عادی و تنیده در بافت عمومی شهر افتتاح می‌شدند و به کسب و کار می‌پرداختند. با پیشرفت علم و دانش و با تخصصی‌تر شدن ابزارآلات صنعت، رفته رفته کارگاه‌های صنعتی وابسته به این تولیدات هم بزرگتر شدند و هم به اطراف شهر رفتند. در این مقاله به معرفی ابزارآلات مختلف جوش و برش می‌پردازیم.

آنچه در این مقاله مرور می‌شود:

ابزارآلات برشی

ملاک تعیین کیفیت ابزار برشی

ابزارآلات جوشکاری

سرپیک برش چگونه کار می‌کند

انبر جوش چگونه کار می‌کند

مانومتر چگونه کار می‌کند

سرپیک جوش چگونه کار می‌کند

نازل جوش چگونه کار می‌کند

ابزار جوش مرغوب چه ویژگی‌هایی دارند

کلام آخر

آیا شما هم برای گسترش کارگاه تولیدی خود و رونق اقتصادی بیشتر به ابزارآلات جوش و برشی نیاز دارید که کیفیت مورد نیازتان را دارا باشند و نیازتان را تأمین کنند؟ مرور چیستی این ابزارالات مختلف و نحوه کارکرد آنها حتما می‌تواند برای شما کمک کننده باشد.

  • ابزارآلات  برشی

آن ابزارهایی که برای برش یا ایجاد شیار در سنگ، چوب و … استفاده می‌شوند، ابزار برشی نام دارند. این ابزار معمولا در سه دسته‌ی دیسک سرامیک‌بر، دیسک گرانیت بر و کمان و تیغ اره تقسیم شده و در مشاغلی مانند فرزکاری، سوراخکاری، سنگ‌زنی، تراشکاری، نجاری، ساختمان‌سازی و… کاربرد دارند. مهم‌ترین ویژگی ابزار برشی، وزن سبک و ابعاد کوچک و قابل حمل آن‌هاست که کمک می‌کند به راحتی آن‌ها را در کیف ابزارتان گذاشته و با خود جابه‌جا کنید.

  • ملاک تعیین کیفیت ابزار برشی چیست؟

ابزار برشی حتما باید از فروشگاه‌های معتبر تهیه شوند تا شما را در شرایط حساس به سختی نیاندازند. در عین حال برخورداری از این سه ویژگی را حتما مد نظر داشته باشید:

  • دارا بودن  سیستمی که به ما کمک کند تیغ به راحتی تعویض شود
  • تحمل بالا در برابر فشارهای وارده
  • سرعت برش بالا در مقیاس دقیقه
  • ابزار آلات جوشکاری

ابزار جوش به لوازمی گفته می‌شود که برای اتصال دو قطعه‌ به هم، استفاده می‌شوند. به غیر از آن، می‌توان برای تعمیر، فرم‌دهی و حتی ساخت مواد و قطعات نیز از آن‌ها بهره گرفت. شاید فکر کنید که جوشکاری فقط مختص فلزات و یا آلیاژ‌های آن‌هاست. اما اینطور نیست. از این لوازم در برخی موارد برای جوشکاری پلاستیک نیز استفاده می‌شود. اتو لوله سبز مثال بارزی برای این دسته از جوشکاری‌هاست. برخی از مهم‌ترین ابزارآلات جوش و برشی که در مشاغلی مانند لوله‌کشی، جوشکاری، آهنگری و … استفاده می‎شوند عبارتند از:

اینورتر و دستگاه جوشکاری

سرپیک برش

انبر جوش

مانومتر

سرپیک جوش

نازل

  • سرپیک برش چگونه کار می‌کند؟

اگر از اهالی فن بپرسید حتما به شما می‌گویند که یکی از پرکاربردترین ابزارآلات صنعتی جوش و برش، سر پیک برش است. حتما می‌دانید این ابزار نه تنها در جوشکاری فلزات بلکه برای برش آن‌ها نیز استفاده می‌شود. طرز کار این‌ نوع ابزار جوش به این صورت است در یک فشار معین، آنقدر به فلز حرارت می‌دهد تا به رنگ قرمز درآمده و کاملا گداخته شود. سپس با فشردن اهرم اکسیژن، اکسیژن به فلز دمیده شده و سبب اکسید شدن آن و در نهایت، قطع شدن یا بریدن آن می‌شود. سرپیک برش به صورت یک‌تکه و دوتکه به فروش می‌رسد که هرکدام طرفداران مخصوص به خودش را دارد. اما به این نکته توجه داشته ‌باشید که انواع دوتکه قابلیت جداسازی دارند و به همین دلیل حمل و نقل‌شان ساده‌تر است. همچنین قطعات ضخیم‌تری را می‌توانند برش دهند.

  • انبر جوش چگونه کار می‌کند؟

یکی دیگر از ابزار جوشکاری که پیش رفتن کار بدون آن تقریبا غیرممکن است، انبر جوش است. انبرها می‌توانند حداکثر شدت جریان مصرفی را که برای عمل جوش استفاده می‌شود، حمل کنند و باعث می‌شوند دست شما هیچگونه آسیب یا گرمایی را متحمل نشود. البته این در صورتی است که انبر به درستی و متناسب با حداکثر شدت جریان اینورتر انتخاب شود. در غیر اینصورت انبر داغ شده و حتی ممکن است بسوزد. لطفا شما ترجیحا به سایز و ابعاد انبر جوش نیزدقت کنید. اگر انبر بیش از اندازه بزرگ باشد در جابه‌جایی و استفاده از آن، با مشکل روبرو خواهید شد.

  • مانومتر چگونه کار می‌کند؟

چه وقت باید از مانومترها استفاده کنید؟ هنگامی که بخواهید در حین جوشکاری، فشار گاز محبوس در یک ظرف یا لوله را اندازه‌گیری کنید باید از مانومترها استفاده کنید. مهم‌ترین عامل اندازه‌گیری فشار در مانومترها، لوله‌ای با مقطع بیضی به شکل C است. این لوله‌ها از یک طرف بسته و از سمت دیگر به نقطه‌ی فشار متصل شده و برای اندازه‌گیری فشار اقدام می‌کنند. انواع دیگری از مانومترها، لوله‌هایی به شکل U هستند. این لوله‌ها از یک سمت باز بوده و از سمت دیگر به ظرف حاوی گاز متصل می‌شوند. در داخل این لوله‌ها یک نوع مایع(معمولا جیوه) ریخته می‌شود که در هر دو طرف U سطح یکسانی دارند. اما با باز شدن شیر ظرف و ورود گاز به داخل لوله، سطح مایع(جیوه) تغییر کرده و بدین ترتیب، فشار گاز اندازه‌گیری می‌شود.

  • سرپیک جوش چگونه کار می‌کند؟

سر پیک جوش از نظر عملکرد تا میزان زیادی شبیه به سرپیک برش است. با این تفاوت که اکسیژنی که پس از گداخته‌شدن فلز به آن دمیده می‌شود، به جای اکسید کردن و قطع کردن فلز، سبب محکم‌تر شدن جوش می‌شود. این نوع از ابزار جوشکاری با توجه به فشار گاز خروجی به دو دسته‌ی کم‌فشار و پرفشار تقسیم می‌شوند. در برخی از انواع آن‌ها نیز شیری روی دسته‌ی سرپیک قرار گرفته که توسط آن می‌توان فشارگاز و درنتیجه، فشار شعله را تنظیم کرد. سری و لوله‌ی نازل، مخزن گاز، شلنگ و دسته‌ای که قطعات جانبی مانند شیر تنظیم‌گاز روی آن قرار می‌گیرد، از اجزای تشکیل دهنده سرپیک جوش هستند.

  • نازل چگونه کار می‌کند؟

نازل‌ها گاز را به صورت محافظت‌شده به نقطه‌ی موردنظر و حوضچه‌ی جوش هدایت می‌کنند. نازل جوشکاری در اندازه و سبک‌های متنوع به فروش رسیده و در انواع مختلفی مانند نازل مخروطی، نازل راست، نازل کوتاه و نازل بلند به بازار عرضه می‌شود. جنس این نوع ابزارها از مس یا برنج است که مقاومت بالایی در برابر حرارت دارند. البته گاهی اوقات نازل‌هایی از جنس کروم نیز دیده می‌شود.

  • ابزار جوش مرغوب چه ویژگی‌هایی دارند؟

همه ابزارآلات جوش مرغوب در صورتی ایده‌آل محسوب می‌شوند که از ویژگی‌های زیر برخوردار باشند:

  • موتور پرقدرت
  • سرعت ذوب بالا
  • قابلیت استفاده برای مصارف خانگی، صنعتی و نیمه صنعتی
  • مجهز بودن به سیستم فرکانس بالا برای شروع قوس الکتریکی
  • مجهز بودن به تکنولوژی IGBT و یا ماسفت
  • دارای کلید تنظیم پالس خروجی
  • مناسب بودن برای جوشکاری آلومینیوم
  • برخورداری از دسته ضد حرارت
  • گارانتی و خدمات پس از فروش مناسب
  • کامل بودن لوازم جانبی کاربردی

کلام آخر

اگر می‌خواهید بهترین ابزار جوش را خریداری کنید، ابتدا به نیازها و موارد مصرف آن ابزار توجه کنید. سپس بودجه‌تان را در نظر بگیرید و با دقت به ویژگی‌ها و فاکتورهای لازم، نسبت به خرید ابزار جوش و برش اقدام کنید. توجه داشته ‌باشید که اگر بهترین لوازم را با مناسب‌ترین قیمت خریداری کنید اما برای شما کاربردی نداشته باشد، باز هم ضرر کرده‌اید. برخی از ابزارها نیز در چندین زمینه کاربرد دارند. همچنین بار دیگر تأکید می‌کنیم که در مشاغل فنی، هیچ چیز مهم‌تر از ایمنی نیست. از برجسته‌ترین نکاتی که باید به آن توجه کنید این است که ابزار جوش از استانداردهای بین‌المللی مانند سیستم‌های اتومات و… برخوردار باشند تا در حین کار به شما آسیب نزنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *