ابزار ثابت

فروشگاه ابزارالات صنعتی

تماس شبانه روزی

021-66715011

معرفی بهترین ابزار جهت باغبانی در منزل

تهران خیابان امام خمینی روبه روی پاساژ ابزار یراق کوچه سلطانی پلاک 1

aminsabeti208@gmail.com

شنبه تا چهار شنبه 8 تا 16

09120181871

معرفی بهترین ابزار جهت باغبانی در منزل
33
22 اکتبر 2023
nokarto

تیتر: با کدام ابزار باغچه‌بانی، حیاط کوچک خانه را زیبا کنیم؟

این روزها خانه‌ی حیاط‌دار داشتن یک موهبت کامل است و کمتر کسی وجود دارد که نخواهد حیاط کوچک یا بزرگ یک خانه را بی‌نصیب از یک باغچه بگذارد. همچنین اگر شما باغ یا باغچه‌ای در مناطق اطراف شهر دارید، حتما به این فکر افتاده‌اید که گاهی خودتان رسیدگی به امور گیاهان آن را بر عهده بگیرید. اگر این چنین است، مرور این مقاله به شما کمک خواهد کرد تا کار را به شکل بهتری به انجام برسانید.

آنچه در این مطلب مرور خواهد شد:

آنچه از جعبه ابزار یک باغچه‌بان حذف نخواهد شد

آبپاش، ابزاری بدیهی برای شروع باغبانی

قیچی باغبانی، ابزاری برای هرس باغچه

اسپری آبپاش یا سمپاش تلمبه‌ای؛ نیاز روزانه گیاهان

دستکش باغبانی، مهم برای تأمین ایمنی باغبان

چاقو باغبانی، ابزاری برای تکثیر گیاهان

بیلچه، ابزاری برای نجات گل‌های رو به موت

اره باغبانی، یک ابزار ممنوعه!

شمشاد زن، ابزار محبوب باغ‌دارها

کلام آخر

باغداری می‌تواند یکی از شیرین‌ترین تجربه‌های زیست روستایی باشد که خود را به زندگی شهروندی هم کشانده است. در ادامه به ابزارهایی می‌پردازیم که این تجربه را برای شما زیباتر می‌سازد:

آنچه از جعبه ابزار یک باغچه‌بان حذف نخواهد شد

یک باغچه‌بان در جعبه ابزار خود بی شک این گزینه‌ها را نگه می‌دارد: قیچی باغبانی، آبپاش یا سمپاش تلمبه‌ای

دستکش باغبانی، چاقو باغبانی، آبپاش، بیلچه و قیچی باغبانی. اما هر یک از آنها به چه کاری می‌آیند؟ در ادامه یکی یکی بررسی خواهیم کرد.

آبپاش، ابزاری بدیهی برای شروع باغبانی

اینکه شما باید برای باغبانی یک آبپاس تهیه کنید، یک موضوع واضح است اما اینکه آب‌پاش شما چقدر بزرگ باشد و چه جنسی داشته باشد، موضوع مهمی است. این ابزار در  انواع و اقسام مختلف با حجم‌ها و شکل‌های مختلفی وجود دارد. شما به نسبت تعداد گلدان‌ها و گیاهانی که در منزل پرورش می‌دهید، می‌توانید آبپاش مناسب خود را انتخاب و خریداری نمایید. آبپاش‌های پلاستیکی که در طرح‌ها و رنگ‌های بسیار متنوعی در بازار وجود دارند، گزینه بهتری نسبت به آبپاش‌های فلزی و گالوانیزه است. آبپاش‌های پلاستیکی بسیار سبک‌تر از آبپاش‌های فلزی و گالوانیزه است و برای استفاده در منزل از زیبایی بیشتری نیز برخوردار است و البته عمر آبپاش‌های پلاستیکی بیشتر از انواع فلزی آن است و در نگهداری آب ممکن است آبپاش‌های فلزی خیلی عایق و یا آببند نباشد و در منزل کمی دردسر درست کند.

قیچی باغبانی، ابزاری برای هرس باغچه

باغداری بدون قیچی مثل اداره کردن یک سلمانی بدون قیچی است! یکی از ابزارهای بسیار پرکاربرد برای باغبانی در هر فضایی از باغبانی در منزل گرفته تا باغبانی صنعتی قیچی باغبانی است  که در مزارع تولید محصولات زراعی، گل و … به کار می‌رود. قیچی اولین ابزار مورد نیاز برای هرس شاخه، قطع برگ‌های سوخته و زرد، چیدن میوه و گل، قلمه زنی و … است. شما برای چیدن شاخه گلدان‌های آپارتمانی نیز به قیچی باغبانی نیاز دارید تا بتوانید گل و گلدان مورد علاقه خود را به شکل دلخواه فرم دهید تا شاخه‌ها به صورت صاف و بلند رشد نکنند و با قطع نوک شاخه به پر شدن و به اصطلاح توپی شدن گلدان خود کمک کنید. ناگفته نماند برای قلمه زدن و تکثیر گیاهان نیز علاوه بر چاقو، قیچی باغبانی را به کار می‌گیرند.

اسپری آبپاش یا سمپاش تلمبه‌ای؛ نیاز روزانه گیاهان

بدون وجود اسپری برای آبپاشی یا سمپاشی شما از یک باغداری ایده‌آل دور خواهید ماند. برخی گیاهان  برای رشد و طراوت و تازگی احتیاج دارند علاوه بر آبیاری خاک و ریشه، رطوبت مناسبی در هوا داشته باشند و برای شاداب ماندن برگ‌ها بهتر است حداقل روزی یک بار آب روی برگ‌هایشان اسپری شود و بهترین ابزار و وسیله برای این کار اسپری آبپاشی و آبپاش‌های تلمبه‌ای است که آب را به بهترین شکل اسپری کرده و به صورت پودری روی برگ‌های گیاه اسپری می‌کند.  اگر گیاه و گلدان شما مبتلا به آفات و بیماری‌ها بشود، برای پاشیدن سم یا کود روی برگ‌های گیاه نیاز به سمپاشی دارید که سم و کود مایع را به صورت پودری درآورده و کاملا اسپری کند و مواد را به صورت یکنواخت به تمام نقاط برگ‌ها و ساقه برساند و حتی بتواند از طریق آن زیر برگ‌ها را نیز سمپاشی کند.

دستکش باغبانی، مهم برای تأمین ایمنی باغبان

اگر می‌خواهید مراقبت از باغ‌تان تا همیشه با خودتان باشد، موارد ایمنی را رعایت کنید که یکی از مهمترین آنها، استفاده از دستکش باغبانی است. شما برای تعویض گلدان گیاهان، هرس کردن شاخه‌ها، چیدن گلهایی که تیغ و خار دارند، سمپاشی و تمام اموری که مربوط به باغبانی می‌شوند به این ابزار نیاز دارید. جالب است بدانید انواع دستکش‌های باغبانی در بازار وجود دارند و شما بنا به سلیقه، نوع کار باغبانی و حجم آن یا مقدار هزینه‌ای که دوست دارید بابت خرید دستکش باغبانی اختصاص دهید، می‌توانید دستکش مورد نیاز خود را خریداری نمایید. دستکش‌های چرمی که از چرم طبیعی دوخته شده‌اند، از بهترین نوع دستکش‌های باغبانی هستند.

چاقو باغبانی، ابزاری برای تکثیر گیاهان

اگر شما دوست دارید به زاد و ولد گیاهان‌تان سرعت ببخشید، نباید چاقوی باغبانی را فراموش کنید. چاقوی باغبانی آچار فرانسه ابزارهای باغبانی شما است و در موارد بسیاری به کار شما می‌آید و وسیله دست شما خواهد بود. همانطور که اشاره شد، کار اصلی چاقوی باغبانی قلمه زنی و پیوند زنی است. در گیاهانی که ساقه‌های آبدار و ترد دارند برای برش و قلمه‌زنی باید از چاقو بسیار تیز استفاده کرد و البته برای پیوند زنی نیز این چاقو کاربرد دارد. چاقوی باغبانی برای پیوند زنی به شکل و فرم خاصی طراحی شده که به راحتی بتواند پوست درخت یا گیاهان را شکاف دهد و قطعه پیوندی را به زیر پوست درخت منتقل کند، ولی این تنها و تنها یکی از وظایف این چاقوست در حقیقت، چاقوی باغبانی یک ابزار همه‌کاره برای هر باغبان و دوستدار گل و گیاهانست.

بیلچه، ابزاری برای نجات گل‌های رو به موت

شما باید تجربه تعویض خاک یک گیاه بیمار و بعد مشاهده زنده شدن آن را داشته باشد تا بدانید وجود یک بیلچه در میان ابزارهایتان چقدر مهم است. بیلچه، یکی دیگر از ابزارهای مورد نیاز برای باغبانی در منزل و آپارتمان است که برای تعویض گلدان گیاهان و یا جابجایی آنها از گلدان به باغچه و حفر چاله برای کاشت گلهای زینتی و در کل جابجا کردن خاک و کود و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.  بیلچه‌ها نیز از لحاظ شکل و اندازه انواع زیادی دارند که بهتر است بنا به نیاز خود بیلچه مناسب را انتخاب نمایید. بیلچه‌های معمولی می‌توانند اندازه‌های متفاوتی داشته باشند. برخی بیلچه‌های باغبانی به صورت پیمانه طراحی شده‌اند و روی صفحه بیلچه نیز برای اندازه گیری خاک درجه گذاری شده است. بیلچه‌ها می‌توانند از مواد مختلفی ساخته شوند که برای امور باغبانی آپارتمان و منزل نوع آلومینیومی آن بیشتر از انواع دیگر کاربرد دارد که بسیار سبک است و زنگ نمی‌زند.

اره باغبانی، یک ابزار ممنوعه!

از آنجا که از اره برای بریدن شاخه استفاده می‌شود، احتمالا مغضوب دوستداران محیط زیست است اما خارج از شوخی، اگر از این ابزار به درستی استفاده شود، در نهایت به رشد باغ و باغچه ما کمک خواهد کرد، به خصوص که اره‌های باغبانی برای بریدن شاخه‌های درخت و هرس درختان میوه مورد استفاده قرار می‌گیرند و مدل‌های مختلفی از این اره‌ها در بازار وجود دارند که نسبت به نوع و حجم کار باغبانی می‌توانید از آنها استفاده کنید. اره مناسب برای باغبانی اره‌ای است که دندانه‌های آن به چپ و راست خم شده باشد که به اصطلاح به آن «تر بُر» می‌گویند که برای بریدن شاخه‌های درختان زنده که چوب تر یا خیس دارند استفاده می‌شود و با اره‌های چوب‌بری که در نجاری استفاده می‌شوند تفاوت بسیاری دارند. از مدل‌های معروف این نوع اره، اره سامورایی است که در حقیقت نام یک برند ژاپنی بوده که این نوع اره‌ها را تولید کرده و پس از آن به اره سامورایی معروف شده است. این نوع اره‌ها طوری طراحی شده‌اند که انحنای کمی در طول تیغه آن وجود دارد که باعث حرکت راحت‌تر در تنه درخت و نیز بیشترین مقدار برش شود.

شمشاد زن، ابزار محبوب باغ‌دارها

شما هیچ باغداری را نمی‌توانید پیدا کنید که در میان بساط خود شمشاد زن نداشته باشد.  از این ابزار عموما برای حاشیه‌بندی و جداسازی محوطه استفاده می‌شود. شمشاد از گیاهان برگ چرمی و همیشه سبز است که شاخه‌ها و برگ‌های پرحجم و بسیار متراکمی دارد. گونه‌های بسیار متنوعی از این گیاه وجود دارد و از انواع مینیاتوری، ابلق، درختچه‌های بلند، بوته‌های کوتاه و انواع و اقسام گونه‌های این گیاه را می‌توان یافت. این درختچه قابلیت بسیار مناسبی برای هرس پذیری دارد به همین دلیل هرس‌های بسیار زیبایی روی این درختچه انجام می‌دهند و اشکال و فرم‌های خلاقانه و هنرمندانه را با آن می‌سازند، به طوری که برای انجام این کار قیچی‌های مخصوص شمشاد زن وجود دارند که شما برای استفاده در منزل و هرس کردن زیبای شمشادهای حیاط خانه یا آپارتمان می‌توانید از آنها استفاده کنید.

کلام آخر

گفته می‌شود که بعد از دوستی با گیاهان، فصل تازه‌ای از زندگی فرد آغاز می‌شود. ابزار ثابت در کنار شماست تا این فصل جدید زندگی را توأم با کیفیت بیشتر، امنیت بیشتر و سرعت بیشتری در رشد گیاهداری ادامه دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *