ابزار ثابت

فروشگاه ابزارالات صنعتی

تماس شبانه روزی

021-66715011

پرکاربردترین ابزار بادی را می‌شناسید؟

تهران خیابان امام خمینی روبه روی پاساژ ابزار یراق کوچه سلطانی پلاک 1

aminsabeti208@gmail.com

شنبه تا چهار شنبه 8 تا 16

09120181871

پرکاربردترین ابزار بادی را می‌شناسید؟
45
22 اکتبر 2023
nokarto

پرکاربردترین ابزار بادی را می‌شناسید؟

در تعریف ابزار بادی آمده است که نام دیگر آنها پنوماتیک است و با باد هوای فشرده که توسط فشرده‌ساز هوا تولید می‌شود، کار می‌کنند. درباره آنها اینطور گفته شده که می‌توانند توسط دی‌اکسید کربن فشرده (CO2) ذخیره شده در محفظه‌های کوچک کار کنند. شیوه کار ابزارآلات بادی اینگونه است که به کمک یک موتور پنوماتیک هوای فشرده را به کار تبدیل می‌کنند. اما واقعا پرکاربردترین ابزار بادی کدامند و چگونه در صنعت استفاده می‌شوند؟ در این مقاله به این موضوع خواهیم پرداخت.

آنچه در این مطلب مرور می‌شود:

آچار بادی، یار همیشگی پیچ و مهره‌ها

اره بادی، دستیار ارشد مبل‌سازها

آسیاب بادی، محدود کننده اما مفید

پیچ گوشتی بادی، ابزاری برای باز و بسته کردن سریع پیچ‌ها

مکنده و دمنده بادی، ابزار پاکیزگی صنعت

رنگ پاش بادی، ابزار رنگامیزی حرفه‌ای

قیچی پنوماتیک، ابزاری برای برش منظم فلز

پرچ بادی، ابزار وصل کننده حرفه‌ای

کلام آخر

فرقی ندارد شما در سطح حرفه‌ای مشغول به کار هستید یا هنوز مبتدی به حساب می‌آیید. مرور پرکاربردترین ابزارآلات بادی در این مقاله حتما به کار شما خواهد آمد.

  • آچار بادی، یار همیشگی پیچ و مهره‌ها

یکی از اصول اولیه‌ی حرفه‌ای بودن، سرعت انجام کار است و این امر مهم با استفاده از آچارهای بادی محقق می‌شود. از این وسیله برای باز کردن پیچ و مهره مورد استفاده می‌کنند. اگر بخواهیم آچارهای بادی را با آچارهای معمولی دستی مقایسه کنیم، سرعت انجام کار با استفاده از آچارهای بادی نسبت به آچارهای دستی به مراتب بیشتر است و با استفاده از این آچارها می‌توانید در کوتاه‌‌ترین زمان ممکن امور محوله خود را انجام دهید. اصلا به همین خاطر است که اغلب کارگران ساختمانی یا مکانیک‌ها این ابزار را در طول روز به وفور مورد استفاده قرار می‌دهند.

  • آچارهای بادی چند دسته‌اند؟

می‌دانید آچارهای بادی چند دسته‌اند؟ آنها در دو مدل مختلف به بازار عرضه شده‌اند: ضامن‌دار و ضربه‌ای. آچارهای ضامن‌دار، روی بدنه خود یک ضامن دارند و به همین خاطر در بازار به آچار ضامن‌دار معروف هستند. برای اینکه بتوانید از این آچار استفاده کنید، لازم است آن را به کمپرسور هوا متصل کنید. نگران امور جزئی نباشید؛ آچارهای ضامن‌دار بادی مجهز به یک سوئیچ هستند که با استفاده از این سوئیچ می‌توانید جهت چرخش سوکت را تغییر دهید. آچارهای ضربه‌ای بادی هم از گشتاور بالایی برخوردار هستند و پس از اینکه به کمپرسور هوا یا مخزن‌های دی‌‌اکسید کربن فشرده متصل شدند، شما به سادگی قادر هستید کار باز و بسته کردن پیچ و مهره یا پین از اجسام مختلف را توسط آن به انجام برسانید. این آچارها حتی می‌توانند پیچ و مهره‌های ظریف و کوچک را هم به راحتی باز کنند و در حین انجام کار هیچ آسیبی به جسم مورد نظر وارد نمی‌کنند.

  • یک ویژگی منفی برای آچار ضربه‌ای بادی

آچار ضربه‌ای بادی جزو قوی‌ترین آچارهای موجود در بازار است و نگهداری از آن نیز ساده است؛ بنابراین خرید آن به صرفه است حتی اگر قیمت بالایی داشته باشد. این آچار البته قابل حمل هم نیست و شما باید آن را به کمپرسور هوا متصل کنید تا کارایی داشته باشد و پر واضح است که نمی‌توان از این ابزار کاربردی برای تعمیرات در حال حرکت استفاده نمود.

  • اره بادی، دستیار ارشد مبل‌سازها

قطعا شما هیچ سازنده و تعمیرکننده مبلمانی را پیدا نمی‌کنید که در کارگاه خود اره بادی نداشته باشد. اره بادی یکی از ابزارآلات پرکاربرد در صنعت مبلمان‌سازی و ساخت صنایع چوبی محسوب می‌شود و از آن برای برش قطعات چوبی بهره می‌گیرند. در این بازار اره دستی خیلی زود قافیه را باخته است، زیرا استفاده از آن بسیار سخت و زمان می‌شود و بدتر از آن، دست کاربر پس از استفاده از این اره ها خیلی زود به خستگی دچار می‌شود. در مقابل، اره‌های بادی می‌توانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن یک برش یکنواخت با لبه‌های ظریف ایجاد کنند و کار شما را پیش ببرند. ناگفته نماند در صورت بهره گرفتن از فناوری پنوماتیک می‌توان از اره بادی برای برش اجسامی مثل فلز، لوله‌های فولادی، کاشی و فایبرگلاس هم استفاده کرد. بنابراین این اره‌ها در مشاغل مختلف لوله کشی، نجاری، ساختمان‌سازی و … بسیار پرکاربرد هستند.

  • آسیاب بادی، محدودکننده اما مفید

آسیاب‌بادی ابزاری نیست که به هر کاربری توصیه شود، اما به هر کارگاهی که ورود پیدا کند، سطح کیفی کار را تا حد قابل توجهی ارتقا خواهد داد، چراکه یکی از قدرتمندترین ابزار آلات بادی موجود در بازار آسیاب بادی است که شما می‌توانید از آن برای انجام کارهایی مثل پرداخت و برش فلزات، سنگ زنی و تیز کردن استفاده کنید. جالب است بدانید از آسیاب‌های پنوماتیکی می‌توان برای باز کردن سوراخ  یا پر کردن لبه فلزات هم بهره گرفت. تنها نکته منفی درباره این ابزار پنوماتیکی این است که صدای خیلی بالایی دارد و هنگام استفاده از آن ممکن است شما را دلزده کند. همچنین، شما برای استفاده از این دستگاه باید آن را به کمپرسور هوا وصل کنید، پس دسترسی این ابزار محدود است و نمی‌شود در همه مکان ها از آن استفاده کرد.

  • پیچ گوشتی بادی، ابزاری برای باز و بسته کردن سریع پیچ‌ها

قبلا هم اشاره کردیم که وقتی کار به سطح حرفه‌ای می‎رسد، سرعت در آن حرف اول را می‌زند. با استفاده از پیچ‌گوشتی‌های بادی تعداد زیادی از پیچ‌ها را در زمان کم باز و بسته خواهید کرد. نکته مثبت اینجاست پیچ‌هایی که با استفاده از این ابزار بسته شده‌اند، کاملا صحیح و درست در سر جای خودشان پیچ شده‌اند. در بیشتر کسب‌وکارهای صنعتی برای این که بتوان کار باز و بسته کردن پیچ‌ها را با سرعت بالایی انجام داد، از پیچ گوشتی‌های بادی استفاده می‌کنند و تمام فعالیت‌هایی که با استفاده از این پیچ گوشتی‌ها جلو می‌روند، خیلی سریع به مرحله آخر می‌رسند.

  • مکنده و دمنده بادی، ابزار پاکیزگی صنعت

اگر زدودن گرد و غبار در همه صنایع به بهداشت مربوط می‌شود، در دنیای ابزارها معنایی فراتر از تمیزی دارد. در واقع اگر شما گرد و غبار دستگاه را از بین نبرید، آن ابزار به مرور خراب خواهد شد. بنابراین، یکی از پر استفاده‌ترین ابزارهای بادی موجود در بازار دمنده‌های بادی هستند که از آنها برای تولید جریان هوا در فشار بسیار بالا بهره گرفته می‌شود. از این ابزار برای کنترل گرد و غبار، تهویه، حمل و نقل مواد، تمیز کردن، خشک کردن و خنک کردن استفاده می‌شود. در بسیاری از مشاغل برای اینکه بتوان گرد و غبار موجود روی دستگاه‌های مختلف را تمیز کرد، از دستگاه‌های دمنده پنوماتیک استفاده می‌شود و در مدت زمان کوتاهی می‌توان تمامی گرد و غبار نشسته شده بر روی اجسام مختلف را با استفاده از این دمنده ها پاک کرد.

  • رنگ پاش بادی، رنگامیزی حرفه‌ای

دست‌اندرکاران اتومبیل به خوبی با این ابزار آشنا هستند. دستگاه‌های رنگ‌پاش بادی در مشاغل مختلفی مثل صافکاری و نقاشی اتومبیل بسیار کاربردی است. برای استفاده از رنگ پاش‌های پنوماتیک، باید کمپرسور هوا را به رنگ پاش وصل کنید و از آن برای رنگ پاشی روی سطوح بزرگ استفاده کنید. کیفیت رنگی که با استفاده از رنگ‌پاش‌های پنوماتیک روی اجسام مختلف پاشیده می‌شود، بسیار خوب و با کیفیت است و خروجی این رنگ‌پاش‌ها، یک سطح صاف و ایده‌آل. استفاده از این ابزار به کار شما سرعت می‌بخشد که این سرعت، نسبت به غلتک یا انواع مختلف برس به مراتب بیشتر است. در رنگ پاش‌های بادی هوای فشرده به وسیله یک شلنگ به رنگ‌پاش منتقل می‌شود و پس از اینکه کاربر ماشه موجود روی رنگ‌پاش را فشار می‌دهد، رنگ روی سطح مورد نظر پاشیده می‌شود. نکته منفی این ابزار صدای گوش‌خراش آن است و شما برای استفاده بلند مدت از آن باید برای تمهیدات مربوط به سلامتی گوش، چاره‌اندیشی کنید.

  • قیچی پنوماتیک، ابزاری برای برش منظم فلز

خیلی از صنایع وجود دارند که ورقه فلزی مورد نیاز آنها باید در خود کارگاه برش بخورد و اینگونه نیست که بتوان قطعات مورد نیاز را از تولید کننده خریداری کرد. بنابراین، در بسیاری از مشاغل، کاربران نیاز به بریدن تکه‌های فلز برای پیشبرد اهداف خود دارند. شما برای اینکه بتوانید قطعات مختلف فلز را به راحتی ببرید، باید از قیچی‌های پنوماتیکی برای انجام این کار استفاده کنید. قیچی‌های پنوماتیکی را هم می‌توان برای برش ورق‌های فلزی و هم برای برش ورق‌های پلاستیکی مورد استفاده قرار داد. استفاده از قیچی‌های بادی برای برش فلز یا پلاستیک علاوه بر تمیز در آوردن کار، سرعت انجام کار شما را نیز بالا می‌برد و شما می‌‌توانید برش‌های مختلف خود را در مدت زمان کوتاهی با استفاده از این ابزار کاربردی انجام دهید. خوشبختانه طراحی این قیچی‌ها به نحوی بوده که نهایتاً وزن محصول همان چیزی خواهد شد که شما می‌خواهید و می‌توان از این قیچی‌ها در مکان‌های مختلف استفاده کرد.

  • پرچ بادی، ابزار وصل کننده حرفه‌ای

این ابزار هم برای حرفه‌ای‌ها بسیار کاربردیست و هم برای مبتدیان. در حقیقت، پرچ بادی ابزاری است که در صنایع خودروسازی و هوافضا کاربرد بسیاری دارد. با استفاده از این ابزار کار اتصال پرچ‌ها سریع تر و در مدت زمان کوتاه‌تری انجام می‌شود. برای استفاده از این ابزار کافیست که میخ پرچ را در مکان مورد نظر قرار دهید و با استفاده از ابزار فوق آن را در محل مورد نظر پرچ کنید. این ابزار هم مثل سایر ابزارهای بادی برای استفاده نیاز به هوای فشرده دارد.

  • کلام آخر

همانطور که در جریان هستید، ابزار آلات بادی اغلب با استفاده از کمپرسور هوا یا مخازن CO2  انرژی مورد نیاز خود را تامین می‌کنند. به بیان بهتر، شیوه کار یکسان است و شما برای انتخاب بهترین ابزار در نهایت باید برند مورد اعتماد خود را کشف کنید تا بتوانید با صرفه‌جویی در زمان خود، بهترین خروجی ممکن را حاصل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *